Overtuigend overkomen

Ideeën hebben, oplossingen weten, meningen hebben is één ding; ze met resultaat over het voetlicht weten te krijgen is iets anders. Of we het nu leuk vinden of niet: de manier waarop iemand overkomt, bepaalt de acceptatie voor diens boodschap. U komt goed over als de ontvanger uw boodschap exact zo begrepen heeft als u heeft bedoeld.

Ieder volwassen mens heeft een identiteit: een idee hoe hij (of zij) vindt of denkt dat hij gezien moet worden door zijn omgeving. Dat is iets anders dan iemands imago: het beeld dat de omgeving van hem heeft. Het imago speelt een grote rol voor iemands krediet, of er geluisterd wordt als er tegenwind komt, en het bepaalt de speelruimte voor anderen om iemands rol te minimaliseren. Zit er een te grote discrepantie tussen identiteit en imago, ofwel, heeft u het idee dat u krachtiger of juist empathischer over zou willen komen, dan biedt de training Overtuigend overkomen een solide basis.

 

  • De training richt zich op het optimaal afstemmen van uw gedrag op de ander(en). Daarbij worden geen trucjes aangeleerd waarvan uw omgeving onmiddellijk doorheeft dat ze niet bij u passen. Het gaat om concreet, veranderbaar en bovenal authentiek gedrag. Optimaal afstemmen  zit in relatief kleine dingen. Het gaat om het ontdekken hoe u overkomt bij anderen, wat daarin sterk is en wat niet, en het kiezen en oefenen van manieren om zo over te komen op anderen als u zelf wilt. U weet na afloop hoe u beter invloed kunt uitoefenen in uw gesprekken, vergaderingen, onderhandelingen, zonder te ver van uzelf te raken.

    De volgende onderwerpen komen aan bod:

    • Hoe kom ik over?
    • Hoe wil ik overkomen?
    • Kiezen van de juiste afstemming
    • Welke non-verbale en verbale aanpassingen kan ik doen?
    • Helder formuleren in kernboodschappen
    • Autoriteit uitstralen
    • Empathie uitstralen
    • Aandacht verkrijgen
    • Luisteren, signalen opvangen
    • Emoties beheersen
    • Assertief zijn zonder door te slaan
    • Eigen grenzen aangeven
    • Hoofd- en bijzaken onderscheiden
    • Weerstand opvangen en oplossen

    U krijgt veel persoonlijke aandacht. Het programma wordt afgestemd op de individuele leerwensen. De meest gehanteerde werkvorm is regie: concrete aanwijzingen leiden u naar het repertoire dat uw manier van communiceren sterker maakt.

    In opdracht
    Wij kunnen deze training ook voor uw organisatie of samenwerkingsverband op maat aanbieden.

    VvAA Opleidingen & Teamcoaching
    De Academie organiseert deze training in samenwerking met VvAA Opleidingen & Teamcoaching.

  • Prijs
    leden VvAA: € 1.395,-
    niet-leden: € 1.495,-

    Duur
    drie dagen, van 9.30 – 17.00 uur

    Aantal deelnemers
    acht tot twaalf

    Accreditatie
    ABAN: 18 punten

    Cursuscoördinatie
    Lisa Hoogendoorn

    E lisa.hoogendoorn@academiems.nl
    T 030 – 247 45 02
    maandag t/m donderdag

    Data, tijden en locatie

  • Remco Heukels

    Remco Heukels

    Remco Heukels verzorgt inmiddels meer dan vijftien jaar trainingen op het gebied van het ‘tweede vak’ van de moderne medicus en richt zich vooral op praktisch toepasbare managementvaardigheden.

    Daarnaast is hij gespecialiseerd  in de volgende trainingsthema’s: Persoonlijke Effectiviteit, Overtuigend Overkomen, Non verbale communicatie, Effectief communiceren, Presentatietechnieken en Onderhandelingsvaardigheden.

    Vanaf 2004 werkt hij voornamelijk binnen de gezondheidszorg en geeft hij onder andere via de Academie trainingen aan (aankomend) medisch specialisten en paramedici.

    Hij kan helder en vlot analyseren waar een cursist aan effectiviteit kan winnen in de werksituatie, zonder daarbij in theoretische modellen te vervallen. Hij verschaft inzicht en laat dat volgen door korte, praktische oefeningen.

    Daarnaast functioneert Remco regelmatig als gespreksleider en dagvoorzitter op congressen en symposia.

  • Ron van DoornChirurg Ron van Doorn volgde de driedaagse cursus ‘Overtuigend overkomen’.

    “Tijdens de driedaagse cursus heb ik geleerd dat ik in mijn manier van communiceren met patiënten en collega’s niet altijd even verstandig bezig was. Vaak was ik te direct en dan kun je wel gelijk hebben, maar dat is heel iets anders dan gelijk krijgen. Eigenlijk onderschreef ik de stelling: “I’m only responsible for what I say, not for what you understand.” Dat is niet verstandig. De tegen-stelling zet ik nu vaker in: “De boodschap is pas geslaagd wanneer de ontvanger hem exact zo begrepen heet, zoals jij hem bedoeld hebt.” En dat vat het cursusdoel goed samen: je weet wat je wilt en je hebt de ander daar naartoe begeleid. Soms moet je gewoon wat meeveren. Je komt dan verder dan wanneer je te star bent.

    Gedurende de cursus bleek dat iedereen zijn eigen leerpunten heeft. De een komt bedreigend over, de ander is weer veel te bleu en moet duidelijker zijn grenzen aangeven.

    Het meeste heb ik geleerd van de rollenspellen, gehouden in een veilige omgeving. In gesprekssituaties werd de onderliggende laag door de docenten perfect opgepikt. Ze benoemen wat jij overdraagt; een reactie die je in het normale leven niet krijgt. Dan zie je enkel de effecten, bijvoorbeeld dat mensen in hun schulp kruipen.

    Zelf had ik deze cursus veel eerder moeten doen. Ik zou deze leergang dan ook iedereen kunnen aanbevelen. Je zet echt stappen vooruit in het communiceren, dat is altijd handig.”