“Flirten” voor dokters

2019-08-26T11:28:42+01:001 december 2014 |

‘Flirten’ voor dokters

Bouquetreeks voor artsen? Tja, er zit vast veel bruikbaars in. De patiënt wil namelijk maar een ding: zich als mens gehoord en gezien voelen en flirten is positieve aandacht geven en contact maken. Hiermee laten we merken dat we de ander interessant en de moeite waard vinden, zonder enige sensuele of romantische bijbetekenis, ongeacht leeftijd en sekse. Flirten is een grotendeels non-verbale vaardigheid gecombineerd met het vermogen een praatje te maken. Wanneer een patiënt klaagt over de communicatie met de arts dan is dat omdat ze juist dat contact en het gevoel van positieve menselijke aandacht gemist hebben. Bij het woord aandacht hoor ik u zuchten: nóg meer aandacht, nóg meer tijd, is die patiënt dan nooit tevreden …? Ik kan u meteen geruststellen: het is geen taak erbij, u kunt het in dezelfde tijd en vaak zelfs nog sneller.

Met een beetje geluk voor de patiënt begint het consult in de wachtkamer. U verwelkomt de patiënt met oogcontact en een met aandacht gegeven hand. Samen oplopen en een ‘praatje’ maken. Zo heeft u al contact gemaakt voordat het consult begint en eenmaal aan het bureau is de patiënt er ook klaar voor om ter zake te komen. Sta uzelf wat smalltalk toe … het doet wonderen en maakt uw werk alleen maar leuker. In uw werk zit vaak veel herhaling die op den duur tot verveling kan leiden. Door het maken van persoonlijk contact krijgt de patiënt voor u een gezicht en dit kan voor de nodige afwisseling in uw werk zorgen. Noteer bij voorbeeld ergens in de status (papier of digitaal) met een paar trefwoorden wat voor deze patiënt belangrijk is: kleindochter gaat trouwen, heeft een eigen bedrijf, spaart oldtimers, moeder met Alzheimer … Wanneer u daar de volgende keer even op terugkomt, begint u met een 2-0 voorsprong. Ga ook eens in op een smalltalk-poging van de patiënt. U zult merken dat de patiënt dan uw regie en aanpak veel sneller accepteert . In de camera-coachings die ik met medisch specialisten doe, zie ik regelmatig dat de patiënt met een enkele opmerking tevergeefs een poging doet een praatje aan te knopen. Meestal op momenten dat er emoties spelen en ze even dat persoonlijke contact nodig hebben of de ontspanning van een grapje. Deze poging wordt vaak niet opgepakt door de arts die druk op het beeldscherm zit te turen en op het toetsenbord zit te tikken. Maak steeds nadat u op uw scherm hebt gekeken weer oogcontact en zeker wanneer u een belangrijke of  beladen vraag stelt. Ik zie soms specialisten de familieanamnese met veel ernstige ziekten uitvragen zonder een moment van oogcontact. Aandacht geven is ook empathie laten blijken en af en toe een compliment geven. Niet over haar sexy jurkje of zijn mooie bruine ogen natuurlijk… wel over een vraag die de patiënt stelt of  over zijn of haar gedrag. ‘Wat goed dat u dat allemaal al hebt uitgezocht!’ Een compliment is een wondermiddel. Het doet meer voor de sfeer en het verloop van het consult dan een geïrriteerde opmerking en u wordt er zelf ook nog vrolijk van. Na afloop van het consult neemt u afscheid op een persoonlijke manier met een vriendelijk woord, oogcontact en een goede hand. Kortom net als bij een goede flirt, alleen zonder die vette knipoog, Moet u eens opletten hoe fijn dat werkt!

Helma Westerhof, PQ Consult, lid van Coaches Netwerk van de  Academie voor Medisch Specialisten