Mindfuel: je mind bijtanken

2019-08-26T10:34:49+02:003 februari 2014 |

Bij 75 % van de Nederlanders die goede voornemens maken staat gezondheid met stip bovenaan. Dat belooft wat! Slappe tijden voor medici en gouden tijden voor verzekeraars? Niemand gelooft het en terecht. Goede voornemens maken is één, ze uitvoeren vers twee. Zoals de Engelsen het wat cru zeggen: “The road to hell is paved with good intentions”.

Ook medisch specialisten maken goede voornemens, individueel of met hele maatschappen, vakgroepen of teams tegelijk. Over de beste patiëntenzorg. Maar ook voor zichzelf: een betere balans tussen werk en privé, een gezonder werkklimaat, betere onderlinge relaties, een volgende stap in de ontwikkeling.
Onvrede met de bestaande situatie draagt de kiem voor verandering in zich. “We gaan het nu echt anders doen: prioriteiten stellen, goede afspraken maken, elkaar aanspreken, de voortgang bewaken”.

Voornemens genoeg, maar hoe voorkom je dat het Olympisch vuur dooft voordat de medailles zijn behaald?
In coachings-gesprekken hoor ik regelmatig terug hoe verbazend het is dat stilstaan bij wat er speelt zoveel voortgang oplevert. Weg van de snelweg op adem komen. Uitblazen. Bijtanken. “Waar was ik ook al weer? Hoe gaat het met me?” Reflectie schept rust en ruimte. Met enige afstand je situatie beschouwen laat je meer zien dan met je neus er bovenop zitten of tot over je oren erin.

De mind heeft net zoals het lichaam voeding als brandstof nodig. De recente neurowetenschap levert ons de kennis voor de optimale mix. De Amerikaanse neuropsychiater dr. Daniel Siegel en zijn Australische collega Dr. David Rock, CEO van het NeuroLeadership Institute, dragen op vele manieren neurowetenschappelijke kennis wereldwijd uit. Zij stelden een vrolijk en aantrekkelijk dagelijks bordje gezond voor de mind samen: “ The Healthy Mind Platter”.( http://www.mindplatter.com )

Zeven ingrediënten schotelen zij ons voor: dagelijkse activiteiten om onze “mind” gezond te houden en optimaal te laten samenwerken met onze “brain”. Drie noem ik er.
“Focus time” houdt ons doelgericht; we gaan de uitdaging aan. “Time in” zoals mindfulness is interne reflectietijd, waarin we waarnemen wat er in ons omgaat. Die tijd geeft onze hersenen de kans om integrerend bezig te zijn. “Down time” is een verrassende must: helemaal niets doen. Onze hersenen zijn er dol op en gebruiken die tijd om weer op te laden. Een perfecte legitimatie om dagelijks enige tijd te lummelen!

Terug naar de goede voornemens en het Olympisch vuur. Als het doel helder is hoe kom je daar dan? Vaak stap voor stap en soms met een verrassende sprong vooruit. Met de doelgerichtheid van “focus time”, de aandacht van “time in” en de ontspanning van “down time” en alle andere ingrediënten van ons dagelijks bordje gezond voor mind en brain.

Je mind bijtanken: Mindfuel!